ptejaratelectronic

ptejaratelectronic

ptejaratelectronic

ptejaratelectronic

کاربردهای متانول

ما در مقاله ی قبل درباره دانستنی های متانول با شما صحبت کردیم اکنون در این مقاله میخواهیم بدانیم کاربردهای متانول چیست ؟ پس با ما همراه باشید:

متانول ماده‌ ایست بی‌رنگ و فرار با بوی خاص و قابل اشتعالی که به نام الکل چوب شناخته می‌شود. متانول الکل یکی از سه محصول بسیار مهم صنایع شیمیایی می باشند که مواد بسیاری از آن به وجود می آید.

تولید متانول عمدتاً  از گاز متان می­ باشد.لازم به ذکر است که این محصول در کشور چین معمولا از طریق قطران استحصالی زغال سنگ  تولید می شود. تنوع زیاد متانول و استفاده زیاد از آن در صنایع مختلف با عث می شود که این محصول به یک کالای استراتژیک تبدیل کند .و این باعث نوسان قیمت آن می شود .

ماده متانول جزء محصولاتی است که به مراتب بالاتر از صنعت پترو شیمی می باشد و به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات پایین دستس و میان دستی و همچنین به عنوان سوخت و انرژی کاربرد دارد.

 

همچنین از کاربرد های مهم آن در صنایع پایین دستی نفت ،گاز و پتروشیمی به موارد زیر می توان اشاره نمود:

  1. تهیه فرمالدئیدها: این فرمالین ها جهت مصارف خانگی، تهیه MDF و تخته چندلایه
  2. تولید رزینهای مختلف: این رزین ها در صنایع پایین دستی دیگری  در تولید دوربین های عکاسی ،ظروف و تجهیزات آشپزخانه ،کلید و پریز و انواع چسبهای صنعتی کاربرد به سزایی دارد.
  3. تهیه پلی متیل متا کربلایت: از این پلی متیل متا جهت تولید انواع لامینیت­ها و انواع ورنی …
  4. تهیه متیل ترشری بوتیل اتر: جهت ارتقاء درجه آرام سوزی بنزین و جایگزین شدن برای تترا اتیل سرب
  5. تولید اسید استیک: جهت تولید منومر وینیل استات که در صنایع نساجی و استفاده به عنوان محصول نهایی ،تهیه انواع پارچه و الیاف با توجه به کاربردهای مختلف آن.

علاوه بر موارد بالا کاربرد های جدیدتری وجود دارد که هنوز فراگیر نشده،که مهمترین آن ها عبارت اند از:

  • تولید سوختهای هیدروژنی و ادقام کردن آن ها با بنزین جهت سوخت اتومبیل­ ها و جایگزینی آن به­ جای سوخت­ های فسیلی
  • تولید اتیلن و پروپیلن (MTP/MTO) از این ماده به عنوان ماده اولیه صنایع پتروشیمی
  • تولید دی‌متیل‌اتر (سوخت قرن بیست و یکم) جهت جایگزینی سوخت دیزل و جایگزین نفت گاز

لازم  است بدانید که بخش اعظمی از  متانول تولیدی در دنیا جهت تولید فرمالدئیدها، اسید استیک و MTBE می‌شود. همچنین با توجه به کمبود منابع انرژی در آینده، مصرف مستقیم متانول به عنوان سوخت پاک و یا در تولید هیدروژن مصرفی پیل­های سوختی، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است .

از تولید کنندگان عمده این محصول در کشور می توان به متانول کاوه, متانول مرجان, متانول سبلان, متانول دنا, متانول کیمیا پارس خاورمیانه , متانول سیراف , متانول زاگرس , متانول اصفهان نیز اشاره نمود.

زنجیره ارزش متانول :

کاربردهای متانول
کاربردهای متانول

 کاربردهای متانول در بازار جهانی

بطور کلی لازم به ذکر است که بدانید که تقریبا ۶۰% از کل تقاضای متانول جهت تولید مشتقات شیمیایی سنتی می باشد. از جمله: فرمالدئید، اسید استیک و انواع دیگر مواد شیمیایی است که تقاضا برای آنها تحت تاثیر سطوح مختلف فعالیتهای اقتصادی جهان است. و ۴۰% باقیمانده آن که از رشد بالایی در تقاضا برخوردار می باشد که مربوط به مصارف انرژی و سوخت مصرفی بوده که در محیط کنونی انرژی و در شرایط قیمت­های بالای انرژی رشد وسیعی داشته است. این ۴۰% شامل ترکیب مستقیم متانول با گازوئیل ، استفاده از متانول به عنوان ماده اولیه در تولید دی‌متیل‌اتر و بیودیزل و متانول به اولفین و همچنین برای تولید  MTBE و نیز برای تولید زیست سوخت و سوخت دریایی می­شود.

منبع : ptejaratelectronic

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد