ptejaratelectronic

ptejaratelectronic

ptejaratelectronic

ptejaratelectronic

کربن اکتیو جاکوبی

کربن فعال یا کربن اکتیو که به عنوان زغال فعال و یا زغال اکتیو نیز شناخته می شود، نوع متداولی از مواد کربنی است که ویژگی های جذبی، کاتالیستی و الکتروشیمیایی مفیدی دارد و به عنوان یک جاذب قوی برای مواد محلول در گازها و مایعات عمل می کند.، .

و حذف مواد آلی محلول و معلق و جهت حذف کلر و کلرآمین ها استفاده می شود و در واقع از روش های مناسب جهت حذف طعم، بو و کلر باقیمانده در آب می باشدکربن فعال کمکی بزرگ در کاهش غلظت آلاینده ها دارد ولی همچنین می تواند سهم بزرگی در ایجاد آلاینده ها داشته باشد در بعضی از صنایع از کربن فعال بسیار استفاده می شود. کربن اکتیو جاکوبی نوعی مرغوب و پر کاربرد در بازار صنعت ایران می باشد.

برای مشاهده و خرید کربن اکتیو و بقیه محصولات شیمیایی صنعتی کلیک نمایید.

کربن اکتیو دارای ویژگی هایی  میباشد که در اینجا به آن میپردازیم :
– ساختار متخلخل و سطح فعال بالا
– ظرفیت جذب بالا
– قابلیت بازیافت و فعالسازی مجدد
– هدایت الکتریکی بالا
– پایداری زیاد
– هزینه مناسب و مقرون به صرفه

کربن فعال-کربن اکتیو
کربن فعال-کربن اکتیو

کاربرد کربن فعال- کربن اکتیو جاکوبی

کربن فعال کاربردهای بسیاری در صنایع آب برای از بین بردن رنگ، بو و مزه غیردلخواه از آب در تصفیه فاضلاب کارخانه ها و پالایشگاه های گاز، پتروشیمی ها و پالایشگاههای نفت، شیرین سازی گاز، صنایع غذایی، صنایع دارویی، خالص سازی داروها و روغن های خوراکی و صنعتی، صنایع قند، صنایع دفاع و در تصفیه هوا و گازها به کار می رود کربن اکتیو به دلیل اندازه منافذ و اشکال مختلفی  که هستند موجب کاربرد گسترده آن در تصفیه گازها، آب و فاضلاب شده است. و همچنین کاربردهای گسترده صنعتی در زمینه بهبود بو، طعم و رنگ آب و هوا و حذف آلودگی های آب، فاضلاب، هوا و گازهای مختلف دارد.

امروزه با گسترش آلودگی های محیط زیستی، کربن فعال به عنوان یک جاذب موثر برای تصفیه منابع آبی مختلف مانند آب آشامیدنی، آب های زیرزمینی، آب صنعتی و فاضلاب ها عمل می کند.
از کاربردهای دیگر این کربن  بازیافت حلال ها و مواد شیمیائی نیز است و همچنین از این نوع فیلتر ها در صنعت آب جهت حذف کلر آزاد و همین طور حذف کدورت و رنگ و بو می توان استفاده کرد.

از دیگر کاربردهای کربن اکتیو میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

-خالص سازی و استخراج فلزات و بازیافت طلا

– استفاده از کربن اکتیو گرانولی در سیستم بوگیری از یخچالهای خانگی و یخچال های صنعتی

– استفاده از زغال فعال در حذف رنگ و کدورت از عرقیات گیاهی و سنتی و شفاف سازی آنها (عرق نعناع، عرق بهارنارنج و…)

– استفاده از پودر کربن اکتیو جهت تهیه ماسک زغال فعال جهت سفید سازی پوست صورت

– ماسک زغال جهت تنظیم PH، روشن سازی و شفاف کردن پوست صورت، جوش صورت و مو

– کربن اکتیو در فیلتر هوا در ماسک های گاز و تنفسی و فیلتر هوای فشرده استفاده می گردد.
– صنایع غذایی، روغن های خوارکی، و بهبود رنگ و طعم نوشیدنی ها و آب میوه ها
– صنایع قند، و رنگزدایی از قند و شکر
– کافئین زدایی

– به عنوان پیش تصفیه سیستم های اسمز معکوس
– شیرین سازی گاز

– ساخت صفحه کربنی مخصوص تصفیه هوا در منازل، بیمارستانها و کارخانجات

– تهیه ماسکهای تنفسی فیلتردار N95 با کربن اکتیو FFP2 و کربن فعال FFP3 با لایه کربن با آیودین بالا

 

انواع کربن اکتیو

کربن اکتیو کربن بر اساس ویژگی های سطحی، رفتار شیمیایی و فیزیکی، و روش تهیه دارای انواع مختلفی میباشد و اما انتخاب نوع مناسب اکتیو کربن به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی ماده آلاینده بستگی دارد.

انواع کربن به شرح زیر میباشد:

  • کربن فعال قرصی (کربن فعال pellet)
  • کربن اکتیو پودری: کربن اکتیو پودری یا پودر کربن فعال سایز کمتر از ۱ میلی متر و قطر متوسط بین ۰/۱۵ – ۰/۲۵ میلی متر دارد. مزیت مهم کربن فعال پودری مقدار بالای سطح فعال در واحد حجم است، اما به دلیل اندازه ریز ذرات افت فشار بالایی را ایجاد می کند.
    کربن فعال پودری به صورت ذرات کربن فعال باقی مانده بر روی غربال مش ۵۰ (۰/۲۹۷ میلیمتر) تعریف می شوند. این گروه کربن از مواد ریزتر کربن خرد یا آسیاب شده که ۹۵-۱۰۰% آن از غربال ذکر شده عبور می کنند، ساخته شده اند.
  • کربن اکتیو گرانولی: کربن اکتیو گرانول در مقایسه با کربن اکتیو پودری سایز ذرات نسبتا بزرگتر و در نتیجه سطح خارجی کوچکتر دارند. به دلیل سرعت بالای نفوذ گازها و مایعات این نوع کربن برای جذب گازها وبخارها مناسب میباشد. کربن گرانول برای تصفیه آب، بوزدایی وجداسازی مواد موجود در جریانها و نیز در حوضچه های اختلاط سریع استفاده می شوند. کربن فعال گرانول در سایزهای ۲۰×۸، ۴۰×۲۰، ۳۰×۸ برای استفاده در فاز مایع و سایزهای ۶×۴، ۸×۴، ۱۰×۴ برای استفاده در فاز بخار ساخته میشوند.
  • کربن اکتیو میله ای
کربن اکتیو جاکوبی
کربن اکتیو جاکوبی

کربن اکتیو جاکوبی به منظور حذف و کاهش میزان مواد آلی موجود در آب خوراک RO در فیلترهای کربنی دستگاه اسمز معکوس استفاده میشوند در واقع این مواد وظیفه جذب بو و مزه های نامطبوع و نیز حذف مواد ارگانیک و مواد شیمیایی کلردار را بر عهده دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد